Danmark giver sig selv Verdensmålslektier for
Som det første land i verden vil Danmark oversætte Verdensmålene, så de passer til vores lokale forhold. For at finde ud af, hvordan vi skal måle vores fremgang, tager Danmarks Statistik ud for at møde danskerne.
Selvom Danmark er det land i verden, der er bedst til Verdensmålene, så er vi kun nået langt på de punkter, som vi lige nu kan måle på. Og selvom danskerne har en topplacering, er der stadig et stort stykke Verdensmålsarbejde foran os endnu. Verdensmålene er en målestok for, hvordan alle verdens lande kan udvikle sig, og Danmark har givet sig selv lektier for for at finde ud af, hvordan vi måler det bedst.
Alle lande i FN har forpligtet sig til at oversætte Verdensmålene, så de passer ind i en lokal og national kontekst. 2030-panelet, der er Folketingets udvalgte Verdensmålsrådgivere, har sammen med Danmarks Statistik startet projektet Vores Mål. Projektet skal ende ud i at få gjort Verdensmålene så relevante for Danmark som muligt, så det bliver nemmere at finde ud af, hvor langt Danmark er, og hvor langt vi har igen. Derfor er Danmarks Statistik lige nu på turné rundt i Danmark for at få gode idéer og input fra borgerne på, hvordan vi skal måle status på vores arbejde med målene.
Mål i dansk øjenhøjde
Verdensmålenes grundlag er fælles for alle 193 lande, men udfordringerne fra land til land er meget forskellige. For eksempel handler et af delmålene til Verdensmål 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund om, at vi skal bekæmpe slum, men vi har ikke slum i Danmark. Derfor er det nok ikke rigtigt et relevant mål at måle Danmarks indsats for Verdensmålene ud fra. Til gengæld var det kun 4 procent af dansk byggeri, der var bæredygtigt i 2018 – det kunne måske være en bedre indikator for vores Verdensmålsarbejde end nogle af de officielle målsætninger.
Men selvom Danmarks Statistik allerede måler på mange områder indenfor Verdensmålene, mangler de at finde nye specifikke danske indikatorer på resten af de 17 mål og 169 delmål. Det er et stort arbejde, og derfor er Danmarks Statistik taget rundt i landet for at få inspiration og input fra helt almindelige borgere til, hvad der kunne være smart at måle på – og i sidste uge foregik den brainstormingsession på Slotshaven Gymnasium i Holbæk.
”Det her er vores forsøg på at få nogle input, og få Verdensmålene lidt ned på jorden hos folk. Det skal supplere det arbejde vi allerede er i gang med," siger afdelingsdirektør hos Danmarks Statistik, Niels Ploug.
Læs også: Danskernes kendskab til Verdensmålene er eksploderet
Inspiration fra alle kanter
Niels Plougs ord drukner i den store summen af gymnasieelever, der samler sig rundt omkring de mange borde med post-it notes, med gode idéer til måling af Verdensmålene. De er klar til at lytte og stille spørgsmål til foredragsholderne ved hver deres Verdensmålsworkshopstand. Gymnasieeleverne skal være med til give input og inspiration til, hvad Danmarks Statistik kan måle på for at se, hvordan det går med målene i Danmark.
Eleverne til konferencen er heller ikke i tvivl om, at det er en god idé at få deres input med.
” Der er stadig problemer i verden, og derfor skal vi stadig gå ind og hjælpe som repræsentanter fra vores aldersgruppe,” siger gymnasieelev Amalie Christensen.
Hun bliver bakket op af Andreas Olsson fra 1.g ”Vi kan byde ind med vores holdninger, vi kan give et indblik i, hvordan unge som os tænker og oplever problemerne.”
Ligestilling i teknologi er også Verdensmål
Ved et af bordene er Verdensmål 5: Ligestilling mellem kønnene på programmet. Selv om man traditionelt måler på fremgangen for ligestilling med for eksempel ligeløn, levealder eller seksuel sundhed, falder snakken på computerspil.
”Det er som om, piger skal vise sig mere end drenge i forhold til eksempelvis gaming og i teknologi generelt. Vi er i undertal på daglig basis,” siger Naomi Beck fra 1.x til Annemette Olsen fra Danmarks Statistik, som var med som ekspert ved Verdensmål 5-bordet.
Og netop sådanne anderledes vinkler og input er det, som Danmarks Statistik søger fra borgerne, forklarer Annemette Olsen.
Læs også: Når eleverne går mere og mere op i bæredygtighed, må skolerne komme dem i møde
”Sådan noget som gaming, der er mandsdomineret, kan jo have en enorm indflydelse på hvordan vi ser os selv og spejler os, og måske endda udelukker nogen fra denne form for teknologi,” siger Annemette Olsen.
”De sætter jo et spørgsmål i gang om, hvor hele denne her kønsstereotypisering egentlig starter, og lige dét punkt, havde jeg ellers ikke tænkt på, hvis vi ikke havde været her i dag” siger hun.